Lav en god forside til din hjemmeside

Alle hjemmesider har en forside af én eller anden art. Forsiden samler trådene fra de mange ting du gerne vil fortælle. Så hvad dikterer hvornår en forside er god eller dårlig? Det er der et par ting der gør. Gør dig klar til at blive klogere.

Din forside skal først og fremmest være enkel og sende et klart budskab.

Jeg tror nok du kan nævne flere hjemmesider, som har tonsvis af ting og sager på forsiden, så man aner ikke hvor man skal hen og hvad der er vigtigt. Og så er der jo også reklameblokkene, som man kommer til at trykke på.

Så glem dine store visioner et øjeblik … Du skal gøre det klart for dine besøgende HVAD de kan forvente på din hjemmeside og HVOR de kan finde det.

Skab troværdighed og tillid med det samme
Sæt dig ned og tænk lidt over hvad dit hovedbudskab er. Det er nemlig først og fremmest dét, du skal lægge på forsiden. Herefter kan du begynde at udpensle dit budskab i underkategorier, men ikke for mange. Er dit hovedbudskab for eksempel tyverialarmer, kan du jo opdele dem i tyverialarm til private, tyverialarm til erhverv, overvågningskameraer mv.

Husk at linke til de undersider, som giver den besøgende værdi. Jovist, du vil selvfølgelig gerne linke til din kontaktside, men i første omgang er det nok ikke så vigtigt at skilte med. Du skaber jo ikke nogen tillid ved at bede folk om at kontakte dig, førend du har vist dem, at du er værd at kontakte.

Sidestruktur
For at forstå hvorfor din forside er vigtig, skal vi kigge lidt på dens struktur. Forsiden som regel det første dine besøgende møder, når de besøger din hjemmeside. Det er dog ikke en garanti, da søgninger på Google sagtens kan lede ind på en underside. Men besøgende vil sjældent skrive andet end www.ditdomæne.dk og derfra navigere videre.

Efter forsiden kommer alle dine undersider. De er inddelt i niveauer afhængigt af, hvor langt nede i strukturen de ligger. Du kan se hvordan en sidestruktur normalt ser ud herunder.

Hjemmesidens struktur

Sådan ser hjemmesidens struktur ofte ud. Efter forsiden kommer et antal hovedsider eller kategorier og herefter deres undersider.

Dine besøgende kommer kun ned på dine undersider, hvis du leder dem derned. Og den bedste måde at lede besøgende ind på en (vigtig) underside er, at skabe et behov. Behovet placerer du på din forside. Det kunne for eksempel være noget om, hvordan man bedst beskytter sit hus mod indbrud. På forsiden kunne det se sådan her ud:

Skab et behov fra forsiden og ind til en underside

Ved at reklamere for noget direkte på forsiden, kan du lede besøgende ind til dine vigtige undersider. Men lad være med at linke til alt muligt andet, som er unødvendigt for besøgende – selv om du synes det er vigtigt.

Lav en forside til din målgruppe
Hvis du vil være helt sikker på at dit budskab fanger de rigtige mennesker, så tilpasser du selvfølgelig din forside til din målgruppe. Du har nok allerede ret godt styr på din målgruppe, så jeg vil skynde mig videre.

I og med at du ved præcis hvem du kommunikerer til, kan du bruge samme sprog, som i resten af din markedsføring.

Så hvad skal der være på forsiden?
Tegningen herunder beskriver en afbalanceret forside, som skaber tillid og troværdighed og som linker til de vigtige undersider der giver brugeren værdi.

Det er blot et eksempel på, at du skal give dine brugere dét, de gerne vil have. Ikke det, du tror de vil have.

Du skal nøje overveje hvad du vil vise på din forside. Det skal være super relevant for den besøgende.

Du skal nøje overveje hvad du vil vise på din forside. Det skal være super relevant for den besøgende og gerne skabe noget tillid allerede her.

Hvad bør der ikke være på en forside?
Støj. Reklameblokke. Unødvendige elementer. Ting der forvirrer brugeren mere end gavner. Og ting der ikke giver værdi.

Bare fordi du gerne vil give besøgende mulighed for, at finde frem til dine visioner, dine ansattes kontaktoplysninger og andet, undskyld mig, ligegyldigt bøvl, så er det ikke sikkert at dine besøgende er interesseret i det.

I stedet må du gå ud fra, at de sidder med et spørgsmål, som de gerne vil have besvaret på én eller anden måde. Og kan de ikke finde svaret hos dig, finder de det på en anden hjemmeside.

Hvad er forskellen på en almindelige forside og en landingside?
En landingside er en forside der er designet med henblik på, at nå en specifik målgruppe. Hvis vi bliver i tyverialarm-verdenen, så kunne en landingside handle om et nylanceret alarmsystem, som revolutionerer den måde, som du beskytter dit hjem på.

Alt på en landingside er unikt. Teksten og billederne er skrevet helt specifik til denne side og til denne målgruppe. Der er ikke særlig mange links, for du vil jo gerne have den besøgende til at foretage et valg på siden. Til gengæld er der mange og tydelige knapper. Knapperne kalder man CTA (Click To Action) knapper og de skal lede direkte til det valg, du ønsker. Valget kan være at købe et produkt, tilmelde sig nyhedsbrevet eller noget tredje.

En landingsside kan faktisk også være uden din almindelige menu. Ja, den behøver faktisk slet ikke at ligne din hjemmeside, altså designmæssigt. Så anderledes er den. Den er skabt til et bestemt formål og intet andet.

Hvordan ved jeg om min forside er god nok?
Test, test, test! Se hvordan din målgruppe tager imod forsiden. Kan de forstå den? Ved de hvad der er vigtig? Har de nemt ved at navigere? Sidder de fast?

Spørg din målgruppe, dine kolleger, dine venner og din mor. Eller start med dig selv. Giver teksten mening for dig? Siger de billeder du har valgt det rigtige? Stil en masse spørgsmål og svar på dem alle.

Og giv det tid. Med mindre du får 100+ besøgende om dagen, kan der godt gå noget tid før, du hører nogen beklage sig.